Türkiye, içinde bulunduğu iklim koşulları gereği dört mevsimi de belirgin olarak yaşayan ülkeler arasındadır. Durum böyle olunca ülkemizin birçok noktasında hem ısınmak hem de yaz sıcaklarında serinlemek amacıyla klima kullanımı her geçen yıl daha da artmaktadır. İlerleyen teknoloji sayesinde enerjiye ulaşımın kolaylaştığı düşünülürse, klima kullanımının ekonomik bir hal aldığı tespiti de yapılabilir. Bu tespitle birlikte insanların klima alırken en çok dikkat ettiği konular arasında sırasıyla; klimanın fiyatı, enerji sarfiyatı ve satış sonrası hizmetin kalitesi gibi maddeleri saymak mümkündür.
Klima Fiyatları ve Klima Satışı
Türkiye’de insanların alışveriş tercihleri ilerleyen teknolojiye göre değişim gösterse de, bir ürün alırken satış merkezinde satıcıyla yüz yüze görüşmek ve pazarlık yapmak şeklinde eski bir alışkanlık olduğu gerçeği yadsınamaz. İnsanlarımız satış merkezlerine gittiğinde ürüne dokunarak, ürünün satıcısıyla detaylıca konuşarak ve gerekirse pazarlık da yaparak alışverişini tamamlamaktadır. Klima satışında da bu böyledir.
Klima satış ve servis merkezine giden bir müşteri öncelikle fiyatı inceleyecek ve cebine uygun olanı seçmeye çalışacaktır. Böyle bir alışverişte de satış merkezlerinin önemi büyüktür. Merkezin satışa sunduğu modellerin çeşitliliği, satış işlemini gerçekleştirecek olan personelin bilgisi ve güler yüzlü hizmet verebilmesinin yanında satıcı firmanın tanınırlığı tüketicilerin tercihlerini büyük oranda etkiler. Bunların yanında satıcı firmanın yetkili satıcı olması da önemlidir. Komisyonculuk şeklinde çalışan ve sattığı klimadan sonda bir daha müşterisine önem vermeyen firmalar, ticari olarak uzun bir yaşam süremez.
Klimanın Enerji Sarfiyatı
Teknoloji çağının yaşandığı günümüz dünyasında enerjiye olan ihtiyacın arttığı gerçeği herkes tarafından kabul görmektedir. Modern dünyada insanların hayatlarını kolaylaştıran teknolojik aletlerin enerji kullanımı açısından tasarruflu olması, uzun vadede müşteri tercihini etkiler. Geleceğini de düşünen müşteri, az enerji kullanan ürünleri tercih eder. Özellikle klima gibi uzun vadede fayda sağlanacak ürünlerde, enerji sarfiyatının belirli bir kriter taşıması gerekir.
İnsanlar hem ısınmak hem de serinlemek amacıyla evlerinde, iklimlendirme sistemine ihtiyaç duyan tarımsal işletmelerde ya da daha farklı sektörlerde hizmet sunan iş yerlerinde klima kullanma ihtiyacı hissetmektedirler. Uzun vadeli bir fayda istendiğinden, klimalarda enerji sarfiyatının önemi daha da artmıştır. Bugün enerji kullanımı açısından klimalarda inverter olanından tutunda A Plus Plus gibi çeşitli sınıflandırmalar vardır. Bu sınıflandırmalar, aylık ödenen elektrik faturalarının maliyetinin düşürülebilmesi için çok önemlidir. Türkiye’de müşteri tercihi açısından bakıldığında inverter klimaların satışının önde gittiği görülecektir. Çünkü insanlar aldıkları her elektronik üründe fiyat ve enerji tasarruflu olmasına öncelikle bakarlar. Klimalarda enerji tasarrufu daha da önem kazanmıştır.
Klimada Satış Sonrası Hizmet
Türkiye’de klima satış ve servis hizmeti sunan firmalar, müşteri bağımlılığını sağlamak için satış sonrası hizmetlere önem vermek zorundadır. Günümüz Türkiye’sinde mutlu müşteriler, satış sonrası hizmetler daha kolay ulaşabilen müşterilerdir. Klima satışı yapan firmalar da mutlu müşteri ve iyi reklam istiyorsa, sattıkları ürünü garanti süresi ve hatta bu süre sonunda bile verdikleri servis hizmetiyle sahiplenmek mecburiyetindedirler. Bu mecburiyet uzun vadede hem firmaya hem de müşteriye artı değerler katar.